Sabin Balasa - 17 iun 1932 - 1 apr 2008

"Muza? Viaţa, misterioasa şi miraculoasa viaţă. Locuiesc în abis şi pictez ceea ce văd cu mintea; pentru mine arta este o viziune, un act de generozitate, un exerciţiu suprem al libertăţii proprii, o mare capacitate de a iubi. Temele mele sunt cele pe care mi le oferă natura cu spectacolul ei infinit.” (Sabin Balasa)

In urma cu vreo 5 ani, tatal unui prieten mi-a spus ca ii amintesc de picturile lui Balasa. Asta a fost prima impresie pe care i-am lasat-o cand m-a cunoscut. Numele il stiam, picturile nu. M-am inrosit probabil, si datorita asemanarii mele cu picturile, ceea ce se voia a fi un compliment, si datorita faptului ca habar nu aveam ce si cum picteaza nenea asta. M-am interesat ulterior succint, am uitat, imi mai aminteam din cand in cand, insa nu mi-a atras niciodata atentia in mod deosebit.
Zilele astea, odata cu moartea lui Balasa, mi-au revenit in minte cuvintele domnului V. Si-am stat si-am contemplat (pe internet, pe site-ul pictorului) cateva tablouri. Si ma gandeam ca poate avea dreptate, asa... dupa primele secunde, atunci cand m-a vazut. S-o fi referit la vreun portret de-al lui Balasa, poate. Dar pe undeva pe acolo exista si niste idei pe care mi le putea citi in priviri. Sau, poate ca nu.

Mai jos, am atasat cateva picturi.








Comments

Anonymous said…
http://www.youtube.com/watch?v=Fat14Q8cmR4 vechi, e drept... dar mie asta imi inspira uneori pictura lui Balasa... Poate ca e mai bine asa. De-acum se va judeca mai degraba opera artistului, decat viata pacatosului...
Matei said…
Picturi cu Ceausescu nu ai gasit sa postezi, alea erau cele mai "lucrate". Parerea mea e ca.....aduci a "Fetita" a lui Tonitza. :D

http://art-zone.ro/picturi/nt/m/12.jpg
Anonymous said…
De cele mai multe ori, daca ne-am aduce aminte strict doar de minciunile spuse de un om - nestiind absolut deloc contextul in care le-a rostit - riscam sa devenim orbi si in fata adevarurilor pe care acelasi om le va fi spus. Cand judeci doar in alb si negru, e greu sa vezi color...
Anonymous said…
De cele mai multe ori, daca ne-am aduce aminte strict doar de minciunile spuse de un om - nestiind absolut deloc contextul in care le-a rostit - riscam sa devenim orbi si in fata adevarurilor pe care acelasi om le va fi spus. Cand judeci doar in alb si negru, e greu sa vezi color...
Matei said…
Dupa cum zicea si Balasa "un exerciţiu suprem al libertăţii proprii". Ca bine mai zicea.
Acum ne putem pierde usor intr-un limbaj de lemn, aere de critic de arta sau de cenaclul flacara, fumuri de tzigara amestecate cu vorbe din strafundul intelectului nostru. Sau putem privi in "alb-negru", adica facem abstractie de perioada cand era artistul preferat al poporului, cele 4 neveste, certuri si scandaluri, fresca de la ASE, si faptul ca era bine cotat cand a murit care e strict bees-knees.:) Chiar crezi ca lucrarile in sine, ele singure fara sa ti cont de autor, au o valoare atat de mare, stralucesc din alte sute de lucrari facute de alti artisti romani din perioada lui? Are ceva inedit, un lucru sa il diferentieze.
Sincer ma indoiesc, e un bun articol pentru ziare si atat.
Daca imi raspunzi prin maxime ca in postul de mai sus, o sa consider ca nu ai avut raspuns. :) Now show me the road to the mountain. Thank u.
Matei said…
Am fost prea dur, nu e subiect de ziare si atat. Isi are locul lui in istoria picturii romanesti, la capitolul "dinozaurii care au supravietuit dupa '89".
Anonymous said…
Obsesia pentru un anumit limbaj, mi se pare ea insasi o adevarata "obsesie de lemn". Eu spuneam ca Balasa a fost, din punctul meu de vedere, mult prea pus la zid, planul artistic fiind asezat, adesea, in planul doi. Are "semnatura" lui proprie de artist, lucru ce - pentru mine, cel putinv - conteaza. Care ii va fi locul in istoria picturii noastre, asta urmeaza sa aflam abia de-acum incolo. Eu il raportam la el insusi, deocamdata. Vad in arta lui mai mult decat un subiect de ziar. Dar pentru asta va trebui sa treaca inca un timp, pana cand "amanuntele" din perioada ceausista se vor estompa si va ramane doar perceptia artistica. Asta va fi fost si sensul comentariului la ce scrisesi tu initial.
Matei said…
Pe Irinel Comlumbeanu il inteleg, pe tine nu. Nu e nevoie sa dezvoltam subiectul si sa facem o analiza de viziune, originalitate, compozitie, culoare si rafinament. Ar lua nota mica la fiecare dintre ele.
Ideea e ca ar fi trist si hilar, daca l-am transforma intr-un Eminescu al picturii ... dar in romania zboara porcii si iadul a inghetat, asa ca nu m-ar mira.
Anonymous said…
Cine a pomenit de Eminescu al picturii?...Sa nu alunecam la extreme... Eu ma refeream la propriul loc, fie el si de St.O.Iosif...oricum, nu de A. Toma, ce i s-a "incalzit" deocamdata...dar, da, sa ne oprim aici.
Matei said…
Da, eu ma opresc, ca tot vorbesc mortii de rau si uite ca ieri m-am lovit urat la mana dreapta. :D
Bogdan said…
Uite, cu ea semeni:
click
Anonymous said…
Sabin Balasa a fost un gunoi si nu mi-e rusine sa zic asta. L-am vazut la televizor in mai multe ocazii si mi-a lasat impresia unui arogant paranoic lovit de mania grandorii. Picturile lui intra la categoria kitch si orice critic respectabil va spune asta. Si de asemenea orice critic respectabil va spune ca Balasa a fost pictorul de casa al lui Ceausescu. Ma enerveaza ca multi care nu cunosc ce pramatie a fost Balasa asta il ridica in slavi acum. Balasa a avut grija sa arunce cu noroi sa calce in picioare artisti respectabili si sa faca bani in ambele regime.

Popular posts from this blog

HELP! Glume, bancuri si altele asemenea...

De 1 iunie e ziua barbatului, pentru ca ei raman TOATA VIATA copii

Sandy Belle :)